Strona poświęcona Elizabeth Gaskell

czwartek, 19 lutego 2009

Jak Richard Armitage stał się gwiazdą "North&South"


[...] Armitage, który zagrał główną rolę w 4-częściowym serialu uważa to za dobry znak, że: "Mój ojciec jest z Leeds i jak na ironię, moja matka jest z południa i noszą imiona: John i Margaret" - śmieje się - "to szalone, prawda?".

Oboje, on i Daniela, studiowali temat przed rozpoczęciem kręcenia filmu.
"Ta książka jest bardzo zwięzła i ma bibliografię na okładce. Żródła Elisabeth Gaskell są najlepszym materiałem do badań. W Lancashire, gdzie kręciliśmy maszyny do przędzenia bawełny, jest obecnie działające muzeum, tak że oboje mogliśmy tam wejść i wszystko obejrzeć. Czułem, że to ważne, aby poznać całe tło, ówczesny przemysł , zanim zagram tę rolę. I te studia kontynuowałem cały czas w trakcie kręcenia filmu".
Czytając powieść, opublikowaną po raz pierwszy 150 lat temu, Richard był wstrząśnięty tematami, które wciąż są ważne, nawet dziś. "Książka zawiera wiele treści, zwłaszcza jeśli chodzi o sprawy etyki pracy i praw człowieka, tak samo jak podziału północ-południe". [Armitage] starał się odtworzyć postać Thorntona najbardziej autentycznie, jak to było możliwe.

Aktorka Sinead Cusack nie mogła uwierzyć, kiedy poproszono ją o zagranie roli Hannah, matki Thorntona. "Pierwsze pytanie, które im zadałam brzmiało: Dlaczego ? Każdy ma obraz samego siebie i uważam się za wesołą Irlandkę. Śpiewam i dużo się śmieję i jestem generalnie całkiem pogodna" - mówi. "Nigdy nie myślałam o sobie jako o surowej (srogiej). Ale najwyraźniej ludzie z castingu uważali, że jestem właściwą osobą, tak, że musiałam ponownie się określić (przewartościować) i przez to przejść. Kiedy założyłam filmowy kostium po raz pierwszy, spojrzałam w lustro i byłam zszokowana tym, co ujrzałam- ta surowa stateczna postać, ubrana od stóp do głów na czarno".

Rola Dixon - służącej rodziny Margaret - przypadła w udziale Paulinie Quirke. "Zagrałam ją tak po prostu" - wyjaśnia aktorka - "To był najjaśniejszy punkt w mojej karierze aktorskiej, ponieważ to było tak różne od tego, co dotąd grałam. Lubiłam grać tę postać. Filmy wysokiej jakości są dziś rzadkie. Nie sa kręcone często, mimo że były normą, kiedy dorastałam. Lubie oglądać tv i interesuje się nią. W efekcie po obejrzeniu tylu róznych filmów, miałam uczucie, że ten jest dobry. Chciałam być widzem, chciałam to obejrzeć. To jest ten sekret".

Tim Piggot-Smith, który grał ojca Margaret, Richarda Hale, grał w poprzedniej adaptacji z 1975 r. jego syna - Fryderyka. "Telewizja w tamtych czasach była zupełnie inna: - wspomina Tim. - "Przypominam sobie, że wchodziłem do tekturowej wycinanki imitującej pociąg i chodziłem wzdłuż jakbym udawał się w przeciwnym kierunku. To prawdopodobnie nie wyglądało tak źle, jak to brzmi, ale współczesna widownia nie kupiłaby tego".

Tłumaczenie: Gosia

Manchester Online
"How Richard became North and South star" [fragmenty] By Ian Wylie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz