Strona poświęcona Elizabeth Gaskell

czwartek, 19 lutego 2009

Mills & Swoon


Daniela Denby-Ashe przeniosła się z sitkomu "EastEnders", aby stać się nadętą i ostrą Janey w sitkomie "My Family". Teraz jest upartą bohaterką - Margaret w adaptacji BBC powieści "North and South"
Cofnięcie się do XIX wieku nie było pozbawione problemów dla aktorki EastEnders - Danieli Denby-Ashe. Cztery lata w Albert Square gdzie grała Sarah Hills nie przygotowały jej do realizacji adaptacji powieści Elizabeth Gaskell.
Akcja toczy się wokół historii właściciela przędzalni bawełny z Północy Johna Thorntona i pochodzącej z uprzywilejowanego Południa Margaret Hale. Dwa światy zderzają się, kiedy rodzina Hale`ów przenosi się z Hampshire do Manchesteru (powieściowy Milton).
Odtworzenie pracy w przędzalni nie było łatwe. Aktorzy i ekipa zainstalowali się w muzeum w Helmshaw, Lancashire, które mieści działającą przędzalnię. Sceny pokazują, jak ciężka i niezdrowa była praca robotników w tym czasie. Nie tylko panował tam ogłuszający hałas, ale i wszędzie latały kłaczki bawełny. W adaptacji to wygląda tak jakby wewnątrz fabryki wciąż padał śnieg.
"Było wiele uruchomionych maszyn i nie było strażników, tak więc to było nieprawdopodobnie niebezpieczne" - mówi 26-letnia Denby-Ashe -"i nic nie było słychać poza maszynami. Wszystkie słowa - "akcja", "cięcie" - były pisane na tabliczkach. Był taki moment, kiedy krzyczałam: "Powtórzmy" ale nikt nic nie usłyszał. Nie użyliśmy prawdziwej latającej bawełny, ona naprawdę jest łatwopalna. Użyliśmy połączenia palącego się papieru i świecy. Zakładaliśmy maski w przerwach między zdjęciami. Papier wpadał do gardła i przylepiał się, to nie było przyjemne dla ekipy. I było ekstremalnie gorąco w tym pomieszczeniu".
Mimo tych warunków pracy, Daniela rozkoszowała się każdym momentem pracy przy tym projekcie i sama studiowała temat.
Tyle było do ujęcia w całość - dekoracje, gorąco, efekty i kostiumy. Czytanie powieści pomogło, gdyż została napisana z punktu widzenia Margaret. W powieści było więcej o manierach i etykiecie, nie żeby Margaret rzeczywiście przestrzegała tych reguł.[..]. Margaret jest całkiem nowoczesna jak na tamte czasy. Ma własne zdanie i nie poddaje się. Ona naprawdę wierzy w to co mówi, podczas gdy kobiety w jej czasach generalnie siedziały cicho i robiły to co im mówiono.
Aktorka musiała nosić gorsety 10 godzin dziennie przez 3 i pół miesiąca. Zdaje sobie sprawę, ze wiele aktorek uważa to za naprawdę niewygodne, ale ona to lubiła.
Ubrania sprawiają, że inaczej się poruszamy - wyjaśnia.
Jej włosy zostały przefarbowane na ciemny brąz dla tej roli i spodobało jej się tak bardzo, że postanowiła tak je pozostawić.
"Czuję się naprawdę z tym wygodnie" - dodaje aktorka.
Dramat w tak ogromnej skali był całkowicie różny od opery mydlanej lub sitkomu.
"Nie myślałam o rozmiarze tego projektu. Postawiłam wszystko na jedną kartę i po prostu zrobiłam to - mówi Daniela. Kiedy opuściłam "EastEnders" [1999 rok - dopisek tłumacza] nie wiedziałam, co będzie za rogiem. To ja zdecydowałam się odejść. Myślałam, że to byłby błąd, gdyby nic z tego nie wyszło. Najpierw kiedy odeszłam, miałam świadomość tego co to jest być kimś z etykietką. Wiedziałam, ze nie będzie łatwo wejść tam, gdzie nikt nie będzie wiedział co robiłam wcześniej; ludzie mają z góry ustalone pomysły na to jaka miałabym być. To było trudne na swój sposób, ale myślę że "My Family" [sitcom - od 2000 r.]] mi pomogło. Ludzie wiedzieli, że mogę zrobić coś całkiem innego. Mam nadzieję, że "N&S" dowiedzie tego. To było jak spełnienie marzeń. Mam nadzieję, że opowieść i postaci są na tyle realistyczne dla widzów, że nie będą myśleć o mnie jako o postaci z "EastEnders" albo z "My Family", i że mogę wiernie sportretować postać".
W otwierającym epizodzie (w scenie początkowej) jest jasne, że istnieje przyciąganie między Margaret i Johnem, ale różnice miedzy nimi przygniatają każdą intencję miłosną. Przez 4 odcinki, pomału, wzrasta świadomość ich uczuć.
To bardzo istotna sprawa w relacjach pomiędzy Margaret i Thorntonem. Ona oczywiście myśli, ze on jest atrakcyjny, ale jego postępowanie sprawia, że zaczyna o nim myśleć w sposób erotyczny (seksualny). Przez długi czas całkowicie zaprzecza tym swoim uczuciom. W końcu akceptują to, że są różni i robią ogromny kompromis, aby być razem. Nie możesz nic poradzić, że tak to odczuwasz, nie ma znaczenia jakie są okoliczności.
Daniela w końcu polubiła tą postać i jej podróż.
"Z 19-letniej naiwnej dziewczyny Margaret staje się otwartą młodą kobietą - mówi Daniela".

Tłumaczenie: Gosia

Entertainment North Easth

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz